Wizardry 8

Tudom ez már a harmadik Wizardry 8-as bejegyzés és lehet, hogy unjátok már de ennél sem maradhat ki, hogy egy hosszabb ismertető formájában bemutassam, hogy mégis miről szól ez a játék, mit kell benne csinálni. Az utóbbi tömörebb posztokkal ellentétben most egy terjedelmesebbel készültem. Kezdjük mindjárt egy kis visszatekintővel, hogy honnan indult az egész franchise.

(Innen indultak)

Ha a japáni oldalról kellene mondanom olyan RPG sorozatokat amik már a nyolcvanas évektől tartják magukat és napjainkban is jelennek meg új részeik akkor kapásból hármat fel tudnék hozni: Final Fantasy, Dragon Quest, Megami Tensei. Nyugati oldalról kettő jut eszembe: a Wizardry és talán a Might and Magic. Előbbinek az első része 1981-ben jelent meg és egyike volt azoknak a first person nézetes dungeon crawler szerepjátékoknak amik papíron játszott rpgk alapján készültek. Bár a 80-as, 90-es években készült rpgk mind ilyenek voltak. Egyébként a ’81-as Wizardry már parancsokon alapuló, körökre osztott harcrendszert használt és ez inspirálta az olyan játékokat mint a DQ vagy FF. A nyugati oldalról a Wizardry sorozat utolsó része a nyolcadik volt 2001-ben mert a Sirtech csődbe ment és bezárták a boltot. Szerencsére egy méltó lezárása volt ez a nagy szériának mert nem nagyon tértek el a korábbi stílusuktól és hűek maradtak az a lapokhoz. Viszont nagyon sokat kellett várni rá mert a hetedik 1992-ben jött ki. Azért emeltem ki a nyugati oldalt mert a japánok 1991-től gyártják hozzá a spin-off részeket. Bizony, ők nem hagyták veszni a Wizardry-t (utolsó két része DS-re jött ki sajnos csak japánul), a mai napig őrizgetik a belső nézetes dungeon crawler stílust nem csak a Wizardry-val hanem olyan játékokkal is mint a Megami Tensei, az Etrian Odyssey vagy a Dark Spire. Nyugaton talán csak a John Romero féle Orcs and Elves-t tudnám felhozni példának ami elég kevés. A többiek már mind eltértek a first person nézetes mászkálástól.

(a Wizardry 8 vilégtérképe)

Alapsztori

Na de kanyarodjunk vissza a Wizardry 8-hoz: mi is ennek az alaptörténete. Az alapfelállás az, hogy a Cosmic Lords (a helyi istenek) megalkottak három mindenható tárgyat: az Astral Dominae-t (kulcs az élethez), a Chaos Moliri-t (kulcs a változáshoz) és a Destinae Dominus-t ami a Cosmic Lordok összes tudását tartalmazza. Ezekkel a tárgyakkal létrehozták a Dominus nevű bolygót a saját lakóhelyük a Cosmic Circle mellett. Ez a bolygó otthont adott a legkülönfélébb lényeknek akik nagyjából békében éltek egymás mellett. A három tárgy egy ideig biztonságosan el volt zárva míg egy napon valami baleset folytán szétszóródtak. Az Astral Dominae a Dark Savant kezébe került, aki a hetedik rész futurisztikus fő gonosza és mellesleg úgy néz ki mint az egyik Pókemberes ellenfél. A Chaos Moliri-t a Mook faj kaparintotta meg, ők egy távoli galaxisból jöttek. A Destinae Domins-t pedig ezen a bolygón tartották egy monostorban míg egy Marten névre hallgató őrült tolvaj el nem csente azt. A legenda úgy tartja, hogy aki összegyűjti mindhárom ereklyét és elviszi azokat az Ascension Peak-hez az felemelkedhet a Cosmic Lords-ok közé és maga is istenné válik. Tehát megkezdődik a fajok közti háború. Vajon ki fog érvényesülni?

(Dark Savant nagyon mérges)

A Wizardry 8-nak többféle kezdete is van attól függően, hogy a hetedik részből importáltál-e karaktereket vagy, hogy korábban melyik fajjal kötötték szövetséget. Befejezésből is lesz nem is egy, ezt pedig a döntéseid befolyásolják majd. Akár  a Dark Savant-tal is megalkudhatsz de ki is törölheted a létezésből majd.

A fajok

A Wizardry 7-ből visszatérnek a régebbi népségek mint: az Umpani, T’Rang, Rattkin, Elfek, Jastrodon és egy Helazoid. Az Umpani egy rinocérosz szerű, két lábon járó lényekből álló hegyi törzs akik háborúban állnak a hangyaszerű, sok végtagú T’Rang fajjal. Ők sosem bírták egymást. Betársulhatunk valamelyikhez, hogy segítsünk nekik kinyírni a másikat. De akár mindkettőhöz beállhatunk ha ügyesek vagyunk. A Rattkinek pedig antropomorf patkányok akik össze vissza lopkodnak, olyanok mint amik az Arx Fatalis-ban is szerepelnek, de ott jobbak lettek. : )

(a Trynnie vadászok áldozatra várnak)

Előkerültek újabb szereplők is, róluk is mondanék pár szót.

Higardi: a Helazoid és Jastrodon leszármazottai akik egy Arnika nevű városban élnek bár már nem sok maradt belőlük. Egy részük banditakánt járja az utakat. A Dark Savantot ellenségként kezelik mert az a városuk közepére építette tornyát és mindent elárasztott androidjaival. A Higardi egy Phoonzang nevű Cosmic Lord tanításait követi egyfajta vallásként.

Trynnie: ők is antropomorf rágcsálók mint a Rattkin. Fejük leginkább egy nyúléra emlékeztet csak éppen fülük nincs. Ők is szeretnek lopkodni, de a Rattkin-nel ellentétben a varázsláshoz és a szereléshez is nagyon értenek. Egy erdőben élnek a fák tetejére épített falurendszerükben pont a Rattkin-ek mellett. A spirituális életmód is érdekli őket hiszen vannak sámánjaik is. Mellesleg a két faj utálja egymást és harcban állnak.

Rapax: démoni teremtmények akik a hegyekben élnek a vulkánok között. Építettek maguknak egy kastélyt is ahol elszállásolhatják a legénységüket. Királyuk is királynőjük is van. Harcban állnak szinte mindenki mással.

Rynjin: félig ember, félig hal lények amik a Bayjin nevű szigeten élnek és egy Nessie nevű vízi szörnyet istenítenek. Nagyon primitívek, beszélni sem tudnak de értenek a harcművészethez és a varázsláshoz is. Egyébként rohadt idegesítőek és erősek eleinte.

(a kegyetlen Rapax démonok)

Egyébként ennél is több fajjal találkozhatunk a játékban hiszen a Wizardry franchise nem minden teremtménye költözött a Dominus bolygóra. A többi viszont választható karakterként.

Az indulás

Először össze kell raknunk a csapatunkat. Választhatunk előre legyártott szereplőket is, de célszerűbb megcsinálni a sajátjainkat. Elég sok faj között válogathatunk például: ember, elf, dwarf, fearie, mook, draco, ravulf, hobbit stb… és még több class áll rendelkezésünkre mint korábban. Ha jól emlékszem olyan 15 darab. Lesznek visszatérőek és persze újak is. Csak, hogy néhányat említsek: fighter, rogue, priest, bishop, mage, ninja, samurai, lord, valkyrie, ranger.. Természetesen mindnek megvannak a gyengéi és az erősségei. A fajok így kiegészítik egymást ezért nem árt minél változatosabb team-et felállítani. Én úgy csináltam, hogy minden fajhoz olyan kasztot állítottam aminél a legtöbb bónusz pontot adta a játék. A faj és a kaszt kiválasztása után el kell osztanunk az attribute pontokat olyan tulajdonságra mint az erő, intelligencia, egészség, gyorsaság, értelem és stb. Mindegyik attribute rengeteg mindent befolyásol, szerencsére a jobb egér gomb segítségével mindenről informálódhatunk. Ezután a skill pontokat oszthatjuk el a karakterek harci tulajdonságaira, varázslatokra és még egy csomó mindenre mint például mitológiára, artifact ismeretekre és kaszttól függő speciális képességere: felderítés, lopakodás, zárak feltörése vagy zsebmetszés. Ezek után már csak a portré kiválasztása (ezek egytől egyik kézzel rajzoltak) és a személyiség beállítása maradt hátra. Eldönthetjük, hogy karakterünk mennyire legyen zakkant vagy éppen kedves vagy intelligens majd az e tulajdonságokhoz kapcsolódó szinkronhangokat is kioszthatjuk nekik hiszen hőseink folyton beszélni fognak, harc közben és mászkáláskor is. Ezekből is nagyon sokfélét sikerült beépíteniük a készítőknek és mindegyik profi munka lett, találunk itt mindenféle akcentust is. : ) Ha létrehoztunk hat karaktert (marad 2 hely NPC-nek) és a megfelelő formációba raktuk őket (célszerű előre a közelharciakat, középre a varázslókat, íjászt, hátra a gyógyítót) akkor neki is állhatunk a játéknak.

(a karakter generálás első lépései: adjunk strenght-re)

Gameplay

Egy szépen megrajzolt ám kevés mozgással meganimált átvezető után a Higardi monostor bejáratánál találjuk magunkat. Persze ha új csapatunk van és nem hoztunk át senkit a Wizardry 7-ből. Az első ami szembetűnő az az egész szépen kidolgozott környezet. Bár annyira azért nem néz ki jól mint az egy évvel később megjelent Morrowind de azért egész tetszetős, leszámítva a néhol túl szögletes dombokat. Az interface nagyon jól összerakott és egyszerűen kezelhető. A karakterek portréi két oldalt helyezkednek, ezeket be is húzhatjuk ha úgy érezzük, hogy nagyon eltakarják a képet. A kép alatt információs ablak található, mellette pedig egy mini térkép ami kinagyítható és mellesleg jegyzeteket is írhatunk rá. A mini térképen már messziről láthatóak az ellenfelek csapatai így van esélyünk felkészülni a harcra vagy esetleg eltávolodni tőlük ha túl erősek lennének. Tehát itt nem egyből induló random encounter-ről beszélünk, valamivel fejlettebb és barátságosabb a rendszer. Maga a játék egy továbbfejlesztett dungeon crawler hiszen itt már nem csak végeláthatatlan és zárt helyeken kell mászkálnunk hanem a szabadba is kijuthatunk. Előfordulnak majd utak melyeken a navigálódást irányjelző táblák segítik, de hegyekben, városokban és erdőkben is fogunk járni, sőt még mérgező gázas mocsarakban is. A játék egyébként nagyon hosszú. A helyszínek ugyan nem túl nagyok és nem is annyira nyitottak mint mondjuk egy Morrowind-ben mégis sokáig fog tartani mire végigjárjuk azokat. Ez azért lesz mert a csapat nagyon lassan közlekedik és közben még harcolnunk is kell folyamatosan. A csaták pedig elég hosszúra sikeredtek még maxra állított sebességnél is. Elég gyakran előfordul majd, hogy húsznál is több szörny támad be minket egyszerre. Egyébként a Wizardry 8 egyfajta továbbfejlesztett, körökre osztott harcrendszert használ aminél számít az, hogy ki milyen messze van a másiktól és, hogy milyen formációban állunk. A különböző ellenfelek más más taktikát fognak alkalmazni. A közelharciak vagy a rovarok pl. megpróbálnak körbeállni minket és a leggyengébbeket fogják agyonütni míg a köpködők, íjászok vagy varázslók meg sem próbálnak közel jönni: távolról akarnak elintézni minket. Ezen sokat segít a “move party” parancs így oda tudunk menni hozzájuk. Egyébként nem árt lépésenként menteni mert a játék nem fog kímélni minket, olykor hét szinttel nagyobb csapatokat küld majd ránk, ilyenkor esélyünk sincs így célszerű lesz elfutni amilyen messze csak lehetséges. A halott karaktereket feléleszthetjük varázsporral, de ezek nagyon drágák sajnos, ilyenkor jobb választás a “Load Game”.

(Az inventory screen, a pirossal keretezett cuccok elátkozottak és nem lehet levenni őket. Tanuljuk meg a “Remove curse” varázslatot)

A történet egyébként nem bonyolult, a küldetések is egyszerűek de mégis lesznek olyan pontok amikor majd nem fogod tudni, hogy mit csinálj, merre menjél. Ráadásul a sok harc akadályozni fog abban, hogy egyáltalán elérjél valahova. Az ellenfelek legtöbbször a te szintedhez igazodnak majd így egyáltalán nem lesz könnyű dolgod. Könnyű összecsapásokkal nem nagyon lesz dolgod, maximum még az elején. Ebből már rájöhettetek, hogy elég nehéz játékról van szó. Bizony már már vetekedik néhány J oldali RPG-vel.

Az NPC  karakterek

Említettem, hogy van 2 üres hely a csapatban. Na oda állhat be néhány gépi karakter, az olyanok mint: Vi a valkűr, Myles a tolvaj vagy Madras a Trynnie. De még egy hibás Savant androidot is megszerelhetünk és akkor az is játszató lesz. Sajnos ezek az NPC-k nem fognak mindenhová velünk jönni, bizonyos helyszínek elérésénél nem lesz kedvük továbbmenni és egyszerűen kiállnak a csapatból. De másodszor is ugyanúgy felvehetjük őket csak éppen le fognak maradni majd pár szinttel.

(There are some funny looking creature)

Szubjektív

Eddig elég objektíven nyilatkoztam a játékról, arról is írnék, hogy mi tetszik benne és mi az ami nem. Talán a karakter kreáció és azoknak a fejlesztése a legjobb dolog a Wizardry 8-ban, sőt az összes eddigi CRPG-ben amit eddig láttam. Nagyon összetett és ez az ami jó benne és tényleg mindent befolyásolnak azok a pontok. Skilljeink, képességeink nem csak akkor nőnek ha szintlépéskor teszünk rájuk pontokat hanem akkor is mikor éppen használjuk őket. Ha egy csatában sokat varázsolgatsz akkor elég valószínű, hogy harc után majd kiírja a játék, hogy eggyel, esetleg kettővel nőtt a Magic-ed.

Az irányítás teljesen jó, egyszerű, könnyen kezelhető. A helyszínek tetszetősek és mindegyiknek megvan a kellő atmoszférája (bár egy Arx-tól azért messze van). Ugyan azok a fránya dombok nagyon szögletesek de ez mégsem zavaró. A fák, a növényzet és a változó napszakok sokat dobnak a hangulaton. Talán legjobban a mocsaras résznél találták el a feelinget a barnás színekkel, a kidőlt rönkökkel és a lelógó lombú fákkal. Tényleg pont olyan volt mint egy ember által megközelíthetetlen terület.

A harcok felemásak viszont. Mint említettem néhol nagyon hosszúak, fárasztóak és nehezek is. Az a rengeteg ellenfél meg ahogy percekig helyezkednek a pályán. Ráadásul ezzel fel is tartanak. Meg a szörnyek 80 százalékban csak a szívatásra lettek kitalálva. Van úgy, hogy minden köpéssel lemérgeznek, leparalizálnak valakit. Egyesek megvakítják az egész csapatot egyszerre. Innentől annyira idegesítővé válik a csata, hogy inkább betöltöm újra és legközelebb kikerülöm őket. Máskor meg simán le lehet zavarni 2-3 perc alatt. Valószínűleg kényelmesebb és egyszerűbb lett volna egy Elder Scrolls féle rendszer ahol futok és egyből lecsapom az ellenfelet de hát akkor a játék nem lett volna Wizardry. Végül is a Wizardry-nak a lényege az a harcban rejlik így ha már idegesít akkor jobb ha kilépünk és másnap folytatjuk vagy egyszerűen csak kikerüljük a monsztákat.

(a föld is beleremeg amikor jön a gólem)

Egy dolgot tudnék felhozni ami tényleg igazán negatívum az a városok jellege. Mert nincsen IGAZI város a játékban. Eljutunk Arnikába, hogy na majd ott meg lehet állni, pihenni egyet meg minden akárcsak egy Might And Magic-ben. De aki ezt gondolja az nagyon téved mert Arnika nagy és tök üres, lakosok nincsenek mert elmentek. Ellenfelek viszont annál inkább. Itt is ugyanúgy megtámadnak mintha a szabadnak lennénk, tehát biztonságban egyáltalán nem érezhetjük magunkat. De azért szerencsére boltok, bank és feltörhető zárak azért akadnak. De mint város nagyon nem kielégítő. A Trynnie falu szerencsére sokkal jobbra sikeredett, hangulatosabb is. Viszont ott is ugyanúgy megtámadnak. Nincs is több helyszín amit városnak lehetne nevezni egyáltalán mert az Umpani tábor és a T’Rang erőd nagyon nem az. Szóval ilyen szempontból elég gyengén muzsikál a Wizardry 8. De mint klasszikus dungeon crawler ezt el lehet nézni egyfajta stílusbeli jellemzőnek. Ha valaki modernebb, open world rpg-re vágyik az ne itt keresse.

(Arnika az üres város)

Tálalás

A grafikát már említettem, hogy egész szép és jól kidolgozott a környezet. De az ellenfelek modelljeire ugyanez elmondható, sőt ezeknél még jobb munkát végzett a Sirtech. Pl. a Higardi banditák vagy a katonák szinte már meglepően jól néznek ki, főleg az arcuk. Ki merem jelenteni, hogy ezek jobbak lettek mint amiket a Mororwind-ben láthatunk. A rajzolt karakter portrék más tészták, ezek két dimenzióban készültek és nagyon elütnek a háromdés modellektől de ez egyáltalán nem zavaró mert ez is egy kicsit hozza a régi Wizardry sílust.

Magáról a világról annyit, hogy nagyon jól ötvözik a fantasy-t a scifi-vel. Ebben a játékban simán elférnek egymás mellett a high-tech berendezések és a primitívebb körülmények között élő fajok. Hiszen egy jól felépített, logikus világról van szó tehát nem egy random valamiről.

A zenék elengedhetetlen ennél a játéknál. Hozzájárulnak a hangulathoz. Youtube-on sajnos csak egy számot találtamazt be is linkelném. De Kingdom Hearts Insder-en fent van az egész OST úgyhogy majd feltöltöm YT-re, hátha érdekel valakit. : )

Végszó

Mindent összevetve ez egy nagyszerű CRPG. Leginkább a régebbi stílus kedvelőinek ajánlott hiszen minden megvan benne ami egy régi dungeon crawler-ben. De sok dolgot újítottak is. Szerepjátszás is megtalálható benne, a döntéseink befolyásolják a cselekményt, a karakterfejlesztés rendszere szerintem RPG-ben az eddigi legjobb. A történet ugyan nem nagy szám, nincs túlbonyolítva de azért lesz benne fordulat, a világ pedig jól felépített. Sajnos normális város nincsen. Ennek és a fárasztó harcoknak az ellenére mégis bekerült nálam az Arx és a két nagy Elder Scrolls játék mögé mint TOP 4 CRPG. Biztos, hogy a jövőben is még elő lesz véve hiszen az újrajátszhatóságán sokat dob a nagy karakterválaszték és a többféle befejezés is. Ezek után szívesen kipróbálnám, hogy japánok mit hoztak össze ugyanezzel a címmel a DS-en. Remélhetőleg lesz hozzá majd fordítás is.

Értékelés: 9/10

Pár screenshot még a végére:

(ha rád támad egy hadseregnyi bogár nincs más dolgod mint egy Fireball)

(Kiszel Tünde hadsereg)

(Ha kinyírod He’Li-t a fogadóst akkor nem fog beköpni az Umpani-nak vagy a T’Rang-nek, hogy kettős ügynök vagy. Ám a Higardi meg fog utálni és Myles nem áll veled szóba többet. Így jártam.😄 )

(Az Umpani egy epic faj. Feltörtem a szekrényüket és volt benne valódi rinocéroszos, szexi naptár.)

(A T’Rang császár: Z’Ant)

(Nessie a legnagyobb mocsadék az egész játékban, iszonyat erős)

(Menj tőle olyan messze amennyire csak lehet, bújj félig a fal mellé és nem fog elérni. Egy Ranger-rel lődd, legyen nála 200-300 hunter quarell. A Priest-tel meg nyomd rá mindig a level 7-es Superman buff-ot. Priest-nél legyen legalább 20 darab Magic Nectar mert elfogy az MP. Így tudtam kinyírni kb. egy óra alatt mert sebeztem rá 6-ot és minden 4. lövés találta el.)

(El Dorado nagyon kemény)

(Rapax főnökasszony. Killed.)

(A csapatom állapota a Rapay kastély kiirtása után. Negyvenen jöttek egyszerre.)

(Brekek a félelmetes mocsári szörny)

(Don Barlone a Rattkin vezér. Érdemes cafatokra aprítani.)

(Ennél a küldetésnél Turbo lefeküdt a démonkirálynővel és elmeséli, hogy mennyire élvezte)

Címkék: , , , , , , , , , , ,

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s


%d blogger ezt kedveli: