Best Of JRPG #2: Dragon Quest Univerzum

Visszatért a Best of JRPG rovatom. Nem tudom emlékszik e még valaki, de az első részben a Megami Tensei franchise alkotóelemeit vettük át. Ezúttal pedig a világrekordokat döntögető, “műfajalkotó” Dragon Quest sorozat került terítékre. Ezt a bejegyzést most igyekeztem több információval telerakni mint az SMT-set. Kezdjük mindjárt egy kis általános bevezetővel.

A DQ játékokat Yuji Horii-nak és stúdiójának köszönhetjük (Armor Project). A sorozat részei szinte mind best-sellerek voltak, megjelentek a legtöbb konzolra, remakelték őket, könyveket és mangákat írtak róluk sőt az összes rész zenéjét is kiadták szimfonikus verzióban. A DQ kiadója a régi Enix cég volt akik később összeálltak a Square-vel. Ne felejtsük el, hogy az első része 1986-ban jött ki (egy évvel az oly sikeres Final Fantasy előtt), tehát  Yujiék már akkor letették a JRPG alapjait. Egyébként Yujit az Ultima sorozat inspirálta a DQ elkészítéséhez, de olyat is nyilatkozott, hogy milyen jó lett volna egy Wizardry-hoz hasonló játékot csinálni. A DQ volt az első rpg ahol elkölthető magic pontokat használtak ezért ragadt rá Yujira a “Father of Mana” jelző.

A DQ sorozat egyik érdekessége, hogy alapjaiban szinte semmit nem változott (a fő széria legalábbis) mert kezdettől fogva megvan a játékon dolgozó brigád: Horii, Toriyama, Sugiyama. A készítők az Ultimából és a Wizardry-ból vettek át olyan elemeket mint a random encounter (véletlenszerűen beinduló harcok), körökre osztott csata,  szöveg alapú menü, felülnézetes felfedezés és a shoppingolás. Szerintem jó, hogy a készítők minden alap dolgot megőriztek az elejétől fogva mert így nem fordult ki magából a sorozat a Final Fantasy-vel ellentétben. De vannak akik pont ezt tartják negatívumnak, hogy a játék igencsak megmaradt a gyökereinél.

Egyéb tudnivalók

  • Akira Toriyama (Dragon Ball) dizájnolta az összes Dragon Quest karaktert és szörnyet. Plussz a Chrono Triggert is.
  • Yuji Horii volt a tanácsadó az egyik legjobb JRPG elkészítésénél a Chrono Trigger-nél.
  • A Slime (vigyorgó kék vízcsepp) a Dragon Quest mascot-ja a Square-Enix cég Enix részlegét jelképezi, míg a chocobo a Square részleget. Ezek a figurák láthatóak a Square-Enix boltok elején és a táskáikon is.
  • A sorozatban egy DQ III óta jelen lévő helyszín (Patty’s Pub) a DQ IX megjelenése után a valóságban is megépült.
  • A DQ olyan kulturális jelenség Japánban, hogy általános beszédtémának számít az emberek között.
  • Mikor megjelent a DQ III több mint 300 iskolást kaptak el lógásért akik a boltok előtt várakoztak.
  • 1987 óta rendeznek nagy koncerteket a DQ zenéiből. Ezeket a koncertek inspirálták Nobuo Uematsu-t is például.
  • A fő sorozat minden részéből eladtak egymilliónál többet, némelyik a négymilliós határt is átlépte. Összesített eladásban 57 millió példánynál tartanak eddig.
  • A DQ sorozat hat világrekordot döntött meg a Guinness World Rekordok Könyvének Gamer kiadásában.
  • Az USA-ban azért lett Dragon Warrior a neve mert ugyanekkor futott egy DnD alapú Dragon Quest nevezetű könyvsorozat is.
  • A DQ zenéiből balett bemutatókat is szoktak rendezni.

A Dragon Quest világa három nagyobb részből áll:  main series (9 rész eddig), Msytery Dungeon és a DQ Monsters. Lejjebb ezekről olvashattok.

FŐ SZÉRIA

Erdrick Trilógia

Dragon Quest (Dragon Warrior)

System: NES, MSX, SNES, GBC, X68000, Mobile
Date: 1986 (1989 U.S.)

A korai Enix nem volt híres a hű de jó játékokról amíg Horii és Toriyama elő nem álltak a konzol első RPG-jével a Dragon Quest-el. De valamiért a kritikusok mégis az első Final Fantasy-t tartják az igazi nagy durranásnak.

Dragon Quest II (Dragon Warrior II)

System: NES, MSX, SNES, Mobile, GBC
Date: 1987 (1990 US)

A második rész sokat fejlődött az elsőhöz képest. Még több szerepjáték elemet iktattak be és behozták a három karakteres csapatot ami végre normálisabb, élvezhetőbb csatákat eredményezett.

Dragon Quest III (Dragon Warrior III)

System: NES, SNES, GBC
Date: 1988 (1991 US)

A harmadik rész újítása az volt, hogy a game lehetőséget adott karaktereink foglalkozásának lecserélésére.  Ez a későbbi RPG-k játékmenetét is befolyásolta mint például a nagy rivális Final Fantasy-t.

Zenith Trilógia

Dragon Quest IV: Chapters of The Chosen (Dragon Warrior IV)

System: NES, PS1, DS
Date: 1990 (1992 US)

A negyedik részben is változtattak a játék mechanikáján. Ez abban nyilvánult meg, hogy a történet chapter-ekre lett osztva. Több karakter szemszögéből ismerhettük meg a sztorit majd ezek a szereplők összetalálkoztak a játék felénél.  Egy probléma volt a játékkal, hogy közben a Final Fantasy áttért a 16 bites rendszerre ráadásul Amerikában az előbb megjelent mint a 8 bites NES-re a DQ4.

Dragon Quest V: Hand of The Heavenly Bride

System: SNES, PS2, DS
Date: 1992

A DQ 5 főszereplőjének történetét gyerekkorától kísérhettük végig. Az elején apja vigyázott rá a harcok alatt majd ahogy haladt a sztori eljuthattunk akár az MC házasságáig is. A gameplay mindössze annyit változott az előzőekhez képest, hogy szörnyeket foghattunk el amik onnantól a mi oldalunkon harcoltak. A MegaTen mellett ez már a második game ami megcsinálta azt amit KÉSŐBB a Pokémon. De a feleség még nem minden, a játék továbbmerészkedett, méghozzá a gyerekcsinálás témát is behozta. A főszereplőnek ugyanis ikrei születnek akik később az ő oldalán harcolnak majd.

Dragon Quest VI: Realms Of Reverie

System: SNES, DS
Date: 1995

Horii a kreátor ezt a részt tartja a kedvencének. Itt ugyanis két világ között kell ugrálnia a játékosnak. Egyből az Álomvilágban kezdünk amit valósnak hiszünk és onnan egy lyukon keresztül eljutunk egy másik dimenzióba. Lassan derül ki, hogy az Álomvilágot amit valósnak hittünk csak a real world lakói álmodják. Egyértelműen a történet emeli ki ezt a részt a többi közül. A class change rendszer itt is megtalálható és jobb mint valaha.

Dragon Quest VII (Dragon Warrior 7)

System: PS1
Date: 2000 (2001 US)

A hetedik DQ-t öt évig fejlesztették. Japánban ugyan ez is sikeres lett, de az USA-ban nem annyira hiszen ott már a PS2-es Final Fantasy X-et várták. Így eléggé feledésbe merült náluk a ps1-es DQ 7 mely lassú játékmenetet, elavult grafikát és rossz minőségű átvezetőket tartalmazott. De mégis az Enix nevetett utoljára mert nem sokkal ezután magukba olvasztották a Square-t.

Dragon Quest VIII: Journey of The Cursed King

System: PS2
Date: 2004 (2005 U.S.)

A Level-5 -nek köszönhetően a DQ technikailag tovább tudott lépni. Gyönyörű cell-shaded köntösbe öltöztették miközben megmaradt a klasszikus, oldschool játékmenet. Ez volt az első game amit nem Dragon Warrior néven adtak ki az USA-ban.

Dragon Quest IX: Sentinels of The Starry Sky

System: DS
Date: 2009 (2010 U.S.)

A DQ is áttért a Nintendo kézi konzoljára akárcsak az SMT. A három remake mellett (IV, V, VI) megjelent a kilencedik rész is. Ez már nem tartalmaz előre legyártott karaktereket, csapatunk összes tagját mi állíthatjuk össze kinézet és foglalkozás alapján. Itt is megvan a class change rendszer, de ezek mellett multiplayer funkció is helyett kapott hiszen itt a játékosok ellátogathatnak másik DQ 9 playerek “világába”.

SPIN-OFF

Mystery Dungeon széria

Mystery Dungeon: Torneko’s Big Adventure

System: SNES
Date: 1993

A DQ 4 egyik mellékszereplőjét felhasználva elindították az első DQ spin-off szériát mely rogue-szerű játékmenetet tartalmazott.

Torneko: The Last Hope

System: PS1
Date: 1999 (2000 US)

Mystery Dungeon: Torneko’s Big Adventure 3

System: PS2
Date: 2002

Dragon Quest: Young Yangus and The Mystery Dungeon

System: PS2
Date: 2006

A Mystery Dungeon spin-off negyedik része melyben a DQ VIII-as Yangus gyerekkori verzióját irányíthatjuk.

Dragon Quest Monsters széria

Dragon Quest Monsters

System: GBC
Date: 1998 (1999 US)

Ezt muszáj volt megcsinálniuk miután a Pokémon veszélyeztetni kezdte a DQ státuszát Japánban. Ebben a játékban a DQ ikonszerű szörnyeit foghattuk el és csatázhattunk velük.

Dragon Quest Monsters 2: Cobi and Tara’s Big Adventure

System: GBC
Date: 2001 (US/JP)

A Monster 2 még többet nyúlt a Pokemontól, több szörnyet tartalmazott és behozták a link up funkciót így a játékosok összeköthették gameboyaikat.

Dragon Quest Monsters: Caravan Heart

System: GBA
Date: 2003

Ez a rész úgy működött mint két elődje csak éppen ez hozzáköthető a DQ VII-hez mert mindkét játéknak ugyanaz a főszereplője.

Dragon Quest Monsters: Joker

System: DS
Date: 2006 (2007 U.S.)

A Monsters spin-off folytatása aminek mechanikája semmit nem változott, viszont igencsak jól néz ki egy DS játékhoz képest. A DQ IX elődjének is lehet tekinteni ilyen szempontból. Én addig vittem amíg meg nem láttam benne a fusion-t.

Dragon Quest Monsters: Joker 2

System: DS
Date: 2010 (2011 U.S.)

 Egyéb spin-off játékok

Slime Morimori Dragon Quest

System: GBA
Date: 2003

Ebben a Zelda-szerű akció RPG-ben a legnépszerűbb JRPG ellenfelet irányíthattuk: a NYÁLKÁT.

Kenshin Dragon Quest

System: TV Game
Date: 2003

Ez egy TV játék volt ahol mozgásérzékelős karddal kellett szörnyeket agyonvágni lineáris folyosókon. Játékkonzol helyettesítőnek elment a gyerekek körében. Az irányítása hasonlóan működött mint most a Wii.

Dragon Quest Heroes: Rocket Slime

System: DS
Date: 2005 (2006 U.S.)

A Slime Morimori folytatása mely összetettebb és hosszabb lett. A felső képernyőn hatalmas tankcsaták vívhatóak akár wifin keresztül is, ismerőseink ellen.

Dragon Quest: Monsters Battle Road

System: Arcade
Date: 2007

Dragon Quest Swords: The Masked Queen and the Tower of Mirros

System: Wii
Date: 2007 (2008 U.S.)

Erről semmit nem tudok és energiám se volt utánaolvasni már.

Dragon Quest: Monsters Battle Road 2

System: Arcade
Date: 2009

Dragon Quest Wars

System: DSiWare
Date: 2009

Körökre osztott stratégiai játék melyet akár négyen is játszhatnak. Letölthető DSiWare.

Címkék: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

10 hozzászólás to “Best Of JRPG #2: Dragon Quest Univerzum”

  1. zoltszalay Says:

    Köszi az összefoglalót.

    “De valamiért a kritikusok mégis az első Final Fantasy-t tartják az igazi nagy durranásnak.”
    a keleti, vagy a nyugati kritikusok?
    én azt vettem észre, hogy nyugaton a final fantasy, japánban a DQ a legnagyobb jrpg, ami érdekes ellentét.

    Kedvelés

  2. Wagner Says:

    You are welcome. : D
    Persze, nyugaton FF őrület van. Japánban meg nagyobb sztár a DQ mint USA-ban a GTA vagy akármi más.

    “a keleti, vagy a nyugati kritikusok?”
    DQ első része Japánban volt nagyon sikeres. Nyugaton elnyomta Final Fantasy. Szóval ott nem kapott akkora visszhangot. De mintha ez a mai napig így lenne.

    Kedvelés

  3. Livelegend Says:

    Szép kis összefoglaló! Nem volt minden tiszta a sorozattal kapcsolatban, de ez sokat segített abban hogy nagyjából átlássam🙂

    Kedvelés

  4. Wagner Says:

    Köszi. : ) Mit nem értettél?

    Kedvelés

  5. zoltszalay Says:

    A final fantasy akkor tetszett nagyon, amikor még pentium1es gépen SNES emuval nyomultam viszont amikor rákaptam NES emun a Dragon Quest 3ra, azonnal áttértem és lett a kedvenc sorozatom (a suliból floppikon vittem ezeket haza, régi szép “internet előtti” idők : ) nem tudom miért kapott el mi a titka, de azóta is nagyon bejön, csak ne lenne a következő rész MMO! (bár szerintem így is megveszem).

    Kedvelés

  6. Wagner Says:

    Jó neked akkor, hogy már abban az időben ismerted. Én először a nyolcadikat próbáltam PS2-őn, de meguntam a negyedénél kb. Aztán a 9. már nagyon bejött és majd igyekszem bepótolni a többi részt is. Most tolom a hatodikat. : ) Nagyon jó.
    A Final Fantasy-ket sajna már kivittem 6-tól 10-ig. De szerintem még mindig az SMT a legjobb.

    Kedvelés

  7. pocoksama Says:

    Helló! Nem tudom hogy tudtál-e róla hogy néhány anime is kijött a Dragon Quest alapján🙂 Beszerezhetetlenek asszem😀 Vagyis -angol felirat hiányában- “érthető” verzióban biztos nem.

    http://anidb.net/perl-bin/animedb.pl?show=anime&aid=2091
    http://anidb.net/perl-bin/animedb.pl?show=anime&aid=1105

    http://anidb.net/perl-bin/animedb.pl?show=anime&aid=2094
    http://anidb.net/perl-bin/animedb.pl?show=anime&aid=2095
    http://anidb.net/perl-bin/animedb.pl?show=anime&aid=2092

    Kedvelés

  8. Wagner Says:

    Basszus.. azt olvastam, hogy készült belőle anime. De, hogy majdnem 100 résznyi azt nem tudtam.😀 Ez most meglepett, mondjuk nem is néztem utána. Gondoltam biztos van belőle egy 10 perces OVA mint a Chrono Trigger-ből, erre tessék.

    Torrentek között én se találok mert szinte csak Dragon Ball-t dob ki a kereső.

    Kedvelés

  9. pocoksama Says:

    közben találtam ilyet: http://www.gogoanime.com/category/dragon-quest-dai-no-daiboken egy csapat az első 10 részt fordította le angolra a 46 részes sorozatból😀 hát ezzel kell beérnünk😉 amúgy Toriyamától elvárhatóan teljesen dragon ball feeling😉 (Y)

    Kedvelés

  10. Wagner Says:

    Haha. Belenézek majd.😀
    Amúgy kösz, hogy a követed a blogot!

    Kedvelés

Vélemény, hozzászólás?

