Disciples 2: Rise of The Elves VS. Heroes of Might And Magic 4

Gondoltam írok egy összehasonlítós posztot a két turn based strategy game-ről. A Disc 2 éppen aktuális nekem, a Heroes 4-et meg majd próbálom felidézni valahogy. Ha jól emlékszem mindkettő játék ugyanabban az évben jött ki.. és hát nem kis különbségek vannak a két game között. Szóval utóbbi hetekben visszatértem a 2002-es Disciples 2-höz, hogy befejezzem ami anno abbamaradt és megcsináltam a maradék két kampányt, plussz az elfes kiegészítőt. De még így sem mondhatom, hogy vége mert ott van még két kiegészítő avagy a történet folytatása, de azokat majd később. Multiplayert pedig toljuk ezerrel mindenféle hőssel. A Heroes 4-et viszont mindig csak multiban toltuk, a kampányokról fogalmam nincs. Így néhány kategóriát ki fogok hagyni a bejegyzésből mint pl. a sztori és a küldetések. Még nem tudom mi lesz ebből a posztból, de megpróbálom értelmesen összegezni. Kategóriák szerint lesznek összemérve a játékok, úgy mint az Arx Vs. Morrowind-nél. Akkor vágjunk is bele. 😀

Gameplay

A Heroes negyedik része behozott egy csomó elemet amik eddig Heroes játékban sosem szerepeltek. Például, hogy nem csinálhatod meg az összes épületet, hanem olykor választanod kell (ezt Disciples 1-ből vették át gondolom), hogy melyik lény szimpatikusabb. Másik dolog, hogy Homm 4-ben már a hősnek is harcolnia kell, nem csak áll a stage szélén és varázsolgat. De a Disc 1 ezt is megcsinálta már korábban. Továbbá Homm 4-ben az is előfordulhat, hogy a szörnnyel mászkálhatsz a térképen, hős nélkül. Ráadásul behozták a karavánrendszert is mellyel várból várba szállíthatsz egységeket. Ez nagyon hasznos volt, de ennek is akad negatív oldala. Pl. miután már leirtottad a gépet még azután is fogsz kapni a vár elé a gép által korábban indított karavánokat, melynek szörnyei szépen el fognak kóborolni mindenfelé és keresgélheted őket míg meg nem unod a játékot. A gameplay alapjai viszont nem változtak. Ugyanúgy bányákat kell elfoglalni, hogy kapjál nyersanyagot és meg kell venned az egységeidet. Ám itt már naponta veheted ki őket, nem kell egy hetet várni mindig. A Homm 4 sok merész újítást hozott a sorozatnak, sokan ezeket nem szerették ezért is tértek vissza a készítők a gameplay gyökereihez az ötödik résznél.

Ha Disciples 2 játékmenetét nézzük az semmit sem változott az első részhez képest és egyébként sokban hasonlít a Homm 4 gameplayéhez. Hősöd részt vesz a csatában, választanod kell bizonyos egységek/épületek között, várakat kell foglalnod, csatáznod kell. Viszont külön az egységeid nem mászkálhatnak a térképen, csak ha a kampány adott része ezt engedélyezi. A Disc több rpg elemet tartalmaz mint a Heroes mert itt nem kell hetente egységeket felvenni. Azokkal a szörnyekkel, lényekkel mész akiket az elején kiválasztottad. Ám ezek a harcok során folyamatosan erősödnek, xp-t szereznek és szintet lépnek. Egy egységnek akár 5 fejlesztése is lehet (A Heroes 4-ből kivették az egységek felfejlesztésének lehetőségét), ilyenkor mindig más más lény lesz belőle. Másik különbség, hogy itt hős nem foglalhat el bányákat, külön rod planter karakter kell hozzá aki letesz egy rudat a bánya mellé és akkor ott megjelenik az adott fajhoz tartozó terület. Démonoknak lávás a területe, elfeknek erdős, törpéknek havas stb. Ez olyasmi mint a Starcraftban amikor a zergeknek terjed a nyálkája a talajon mert itt is hasonlóan terjed a terület és a játék méri, hogy hány százalékát hódítottad meg a pályának.

A karakterfejlesztés hasonlóan szórakoztató mindkét játékban. Heroes 4-ben is csinálhatunk verhetetlen, übertáp hőst, de Disc 2-ben is. A varázslás viszont teljesen máshogy zajlik a két játékban. Heroes-ban csata közben varázsolhatsz a hőssel, persze ha mágus vagy. Disc 2-ben meg csak a térképen nyomhatod el a spelleket, buffokat, wardokat, csata előtt. Ráadásul a mana termelő helyeket úgy kell elfoglalnod mert nincs mana pontja a hősnek mint a Homm-ben. Disc2-ben a mana számít nyersanyagnak a kristályok és drágakövek helyett. Még írhatnék a karakterfejlesztésről is, hogy mennyiben más itt meg ott, de úgysem tudnék dönteni. Kapjon mindkettő egy pontot hiszen hasonlóan deep gameplay jellemző a Disc2-re és a Homm4-re is.

A harc

Kinek melyik stílus jön be? Én szerettem a Heroes 2-3 harcrendszerét. Bár a 3-ban már valahogy lassabb, tötymörgősebb volt az egész. De a 4-re sikerült ezt teljesen megváltoztatniuk, bár azt nem mondanám, hogy jobb irányba. Már nem oldalról látjuk a szembe álló seregeket. Egyik csapat a bal alsó sarokban sorakozik, másik a jobb felsőben, szóval átmentünk átlóba. Ez még nem lenne probléma, de az egész valahogy nem az igazi. Ide-oda megyünk az egységekkel, de nincs grid ami mutatná, hogy meddig tudnak elmenni, csak a kurzorból jöhetünk rá. A távolsági egységeket ellehetetlenítették az egynyolcados sebzésükkel. Sok egységnél nyomi a mozgás és pár szörnyet még sikerült nevetségessé is tenniük mint pl. a röfögő/horkantó ork. A sebzésszámlálók felugrásai is kicsit furán hatnak. A várostromok pedig különösen érdekesre sikeredtek, némelyik egység átüthet a falon ha van mögötte valaki, tornyok tetejére lehet felállni ami csak arra jó, hogy leszedjenek onnan stb stb. A visszatámadás meg mióta jelenti azt, hogy a két lény egyszerre üti/lövi meg egymást? Nekem még mindig szimpatikusabb az egyszerűbb, gyorsabb Heroes 2-es csata, de elmondom, hogy meg lehet szokni a Heroes 4 rendszerét is mert volt idő mikor jól elvoltunk vele. Egy nagyon jó pont, hogy létezik instant megoldás amik kiválaszthatunk harc előtt. Így nem kell hosszú percekig szenvedni az unalmasabb összecsapásoknál. De ez Disc 2-ben is van…

Nézzük a Disciples 2 harcrendszert. Ennek az az érdekessége, hogy nem lehet mozogni. Így a harcok sokkal rövidebbek mint egy Heroes csata. Embereinket két sorba rendezhetjük, 3-3 egységet. Az első sorba tesszük a harcosokat, a hátsóba pedig a mágusokat, gyógyítókat, íjászokat. Ez is körökre osztott mint a Heroes-ban. Ja és itt van KONKRÉT menekülés amiért nem kell fizetni sem az ellenfélnek, a védekezés parancs pedig nagyon fontos része a taktikának. Egyébként minden lényünkkel csak egyféle dolgot csinálhatunk (de van kevés kivétel), ezért nagyon meg kell választani, hogy miket viszünk magunkkal. A melléütés (miss) lehetősége pedig akár meg is fordíthat 1-1 csatát. Itt nem minden azon múlik, hogy kinek nagyobb a serege. Az animáció/mozgás pedig bámulatos a Heroes 4-hez képest. Ja és jut eszembe a várostromok nem olyan macerásak mint a Heroes-ban. Ugyanúgy zajlik mint a sima harc csak akik bent állnak az épületben azok kapnak armor pontot.

Szóval nekem itt mindenképpen a Disc 2 nyeri a pontot.

Tálalás

(Heroes 4-ben Duplo építőkockákból csinálják a várudvarokat.)

A Heroes 4 kalandtérképe elvileg már háromdés lenne, de ez mintha nem is látszana rajta. Úgy emlékszem egy fél centit el is lehetett mozdítani a kamerát. Valljuk be ez így nem a legjobb. Ráadásul az egésznek a megjelenése valahogy túl puritán, a színek pedig túl élénkek és az egész már giccsesnek, komolytalannak hat. Érdekes ezzel szemben a H2, H3 pont nem ilyen volt. Igaz a második rész is meseszerű volt, de egyáltalán nem ilyen fura színvilágot használtak mint a 4-ben. A csataterek zöld lankái úgy hatnak mintha az zöld lepedővel lenne leterítve. Harcnál egységeink sincsenek eléggé kidolgozva és túl aprók is.

(A Heroes 4-ben van egy fantáziátlan törpe sztereotípiánk, míg a Disciples-ben próbálták a legtöbbet kihozni ezekből az apró emberkékből)

A Disciples 2-nél a kalandtérkép, a csataterek állóképei és az egységeink is mind mind aprólékosan ki lettek dolgozva. A kalandtérképen semmi ízléstelenség nincs, a táj folyton változik, a talaj nem tűnik lepedőnek. Igaz, hogy kétdimenziós a környezet, de semmi oda nem illő dolog nem szerepel rajta és nincs túlcsicsázva sem. Az egész látvány valahogy nagyon rendben van. Csatánál pedig nem azt látjuk, hogy cammog a törpénk mint egy nyomorék vagy úgy halad barbár hősünk mint aki teleszarta a bugyogóját. Itt a legtöbb egység megmozdulásából sugárzik az awesomeness, főleg az erősebbekből. A gyengébb alapegységek külsején látszik, hogy nem kell tőlük tartanunk. A nagyobb egységek brutális dizájnján meg már érezzük, hogy itt bajok lesznek mikor még meg sem néztük az adatlapjukat. A karaktereink, egységeink adatlapján lévő portréképek pedig különösen feldobják az összképet. Ezek olyannyira tetszetős munkák lettek, hogy akár külön kiállítást is rendezhetnénk belőlük.

A pont egyértelműen a Disciples 2-nek megy.

Muzsika

A zenék mindkét gamenél ott vannak rendesen. Talán ez a legjobb pontja a Heroes IV-nek. Hallgassunk csak bele.

A Disciples 2 zenéjével sincs semmi probléma. Kicsit más tészta mert jóval darkosabb hangulatot áraszt mint ahogy az egész játék is, de ezt a pontot inkább odaadnám a Heroes 4-nek. Ha már az egész játék legjobb része maga a zene. 🙂

Várak belülről

Az ilyen körökre osztott stratégiai cuccoknál nagyon fontos része a játéknak amikor körönként megveszed a városodban az új épületeidet. Általában ilyenkor eleinte látunk egy üres pusztát ami körönként bővül egy új házzal, kocsmával. Nálam ebben a kategóriában mai napig a Heroes 2 a csúcs, ott rendkívül hangulatosan néztek ezek a Cityk, nagyon profi volt az elrendezés. A harmadik részben is nagyon jók voltak, ám a négyben meglehetősen fostosan festettek birodalmaink. Az még oké volt, hogy a külső terepnek megfelelően változott a városunk talaja, de ez szép kevés ha az egész úgy nézett ki mintha egy óvodás tervezte volna. Az összes város valami hegyoldalra épült, minden épület tök ugyanakkora, mintha nem lenne perspektíva csak úgy le lettek szórva az épületek tök véletlenszerűen, minden logika szerint. Nézzük meg ezzel szemben a Disc2-es látképeket. Mindenkinél adott egy vár és erre épülnek rá, vagy mellé az apró fejlesztések. Nem mondom, hogy ez a csúcs mert Heroes 2-3 ezt is veri, de valljuk be sokkal hangulatosabbak mint a Homm 4-nél az összes látkép. Plussz a Homm 4 Természet race képe még jó giccsesnek is hat a Disc 2-es Élőhalott vár fölött.

Disciples 2-nek megy a pont.

Szavatosság

Mivel a Heroes 4-et már régen meguntuk (a kettőt viszont nem) ezért a Disciples 2-nek megy a pont, ennél a kategóriánál is. Több száz óra játékidőt igényel a befejezése. A Heroes 4 kampányai sem lehetnek rövidek, de azokat nem nagyon próbálgattam. Meg Heroes-ban sosem érdekelt maga a sztori. Disc2-ről viszont el tudom mondani, hogy már az alap négy kampány is rohadt hosszú, de ott van még hozzá a két kiegészítő plussz egy a harmadik (ami standalone). A multiplayer pedig szinte megunhatatlan. Hőseidet továbbviheted más pályákra, a csapatodat pedig úgy alakítod ahogy éppen jól esik, a kombinációk szinte végtelenek.

Végeredmény:  5 : 2   a Disciples 2-nek.

Végszó

Minkét játék jó a maga módján, de a Homm4-ről szerintem elmondhatjuk, hogy a széria leggyengébb epizódja. A bejegyzéssel elsősorban ezt akartam bizonygatni. De valamiért úgy érzem a poszt nem lett olyan jó mint szerettem volna (lehet nem szenteltem neki elég időt), a végére már untam is meg kezdtek fogyni az ötletek. Nem is tértem ki minden részletre meg volt olyan érzésem, hogy fele dolgot már leírtam az egyik korábbi ismertetőben. De azért remélem szar nem lett azért. 😀

Címkék: , , , , , , , , ,

8 hozzászólás to “Disciples 2: Rise of The Elves VS. Heroes of Might And Magic 4”

  1. Péter Says:

    Disciples 2 mint stratégia kétségtelenül jobb, mint a Heroes. Viszont a Heroesból nekem máig a 2 best. =)

    Amúgy ha már beleástad magad a témába, kipróbálhatnád a King’s Bountyt, aztán mehetne egy tripla VS. =D

    Kedvelés

  2. Wagner Says:

    Jólvan akkor teljesen egy véleményen vagyunk ebben. Jobb a Disc 2 mint a Heroes. Heroes-ból pedig 2 a best. 🙂

    King’s Bounty-ból próbáltam a régit. Gondolom akkor az újban sincs multiplayer?

    Kedvelés

  3. Péter Says:

    Nincs, mivel az eredetiben se volt, a Legend pedig remake. Viszont van benne csomó jó ötlet, például a chest of rage, ami a játék elején nem sok vizet zavar, utána viszont kegyetlenül számítani fog, már ha nem akarsz úgy befejezni egy-egy csatát, hogy 50-80%-os veszteséggel zársz.

    Talán azt hiányoltam csak belőle, hogy maga a hős itt se tud harcolni, csak stage hudról parancsolgatni, varázsolni.

    Kedvelés

  4. Wagner Says:

    Bár mintha már kérdeztem volna ezt a no multi dolgot mert ahányszor előkerül a Heroes téma te mindig felhozod a Kings-et. =)

    Chest of Rage az amikor azokat a furi lényeket lehet megidézni ilyen pontokból?

    Kedvelés

  5. Péter Says:

    Siklarának említettem, ha jól emlékszem. =)

    Chest of rage lényegében egy tömegpusztító fegyver, amiben van 4 lény, akiket unlockolni kell, mindegyiknek van 4 képessége, amiket fejleszthetsz is. Hasonló mint a a varázslatok, de ezt nem manából, hanem a harcért járó rage pontokból hívhatod elő.

    Azért jó, mert ezt harcosként jobban ki tudod használni, mint a varázslatokat, mert a manával ellentétesen működik, tehát a pihenéstől csökken, még a mana ettől nő.

    Kedvelés

  6. Wagner Says:

    Siklarának igen, meg már nekem is. De nem mintha baj lenne. : )

    Igen a 4 lény meg a rage pontok, most már jobban rémlik mert Thunder-nél egyszer láttam, hogyan működik ez az egész rendszer.

    Amúgy lehet kipróbálnám, de valszeg nem is menne normálisan meg amúgy is nekem túl giccsparádé a grafikája. Disc 3-nál is tennék egy próbát de valószínű az még úgy se menne. =)

    Kedvelés

  7. Thunder Says:

    A King’s Bounty: The Legend-et Én csak dicsérni tudom. Nekem nagyon bejött. Tipikus olyan játék, ami követeli a többszöri végigjátszást. Nem giccsesnek, inkább mese szerűnek mondanám a grafikáját, de pont ez adja meg neki a varázst.
    A Chest of Rage nélkül valóban nehezebb lenne minden harc, valamint mind a 4 karakter használható benne. Pl.
    Zerock (az a kőgólemféle), igaz csak varázslók ellen hatásos, de azokra viszont duplán sebez.
    Sleem (valami ősi faj tagja), mérgezni tudja az ellent, viszont az a támadása, amikor elindul egy halraj egy irányba, az iszonyatosan tud sebezni.
    Lina (jégboszorkány), inkább support-nak jó, de azt nagyon jól csinálja, legjobb képessége, amikor egy lebegő kis robotot idéz be, ami támadni és gyógyítani is tud, továbbá egyre többféle bónuszt tud adni szövetségesnek, és csökkentheti az ellen erejét is.
    Kaszás (ezt nem kell kifejtenem szerintem), pedig kimondottan sebzésre megy, első képességével, pl egy idő után meg tudja semmisíteni egy osztag 60%-át asszem, a végső képessége pedig, hogy megidéz egy fekete lyukat, ami hatalmasat tud sebezni.

    Kedvelés

  8. Petrow Says:

    No, két év után sikerült rátalálnom az oldaladra – google powa 🙂

    Alapvetően kicsit elfogult vagy a D2 javára (grafika és városkép külön értékelve pl.), de ezt nem rovom fel, mert szerintem is a D2 jobb, de nem ennyivel. Mondjuk legyen 3:2.

    Kár, hogy a HOMM4 kampányait nem nyomtad végig – mind a 6 elég sok meglepetést tartogat. És bár a játék külcsínye nem erre enged következtetni, jó alkalommal elég meglepő és darkos fordulatok vannak bennük (pl. élőhalott, order).
    Sajnálatos, hogy a vizuális rész ezt nem támasztja alá, és inkább csak “megszokni” lehet, mint “elmerülni” benne.

    A HOMM4 csatái animáció tekintetében valóban nevetségesek, de stratégiában sokkal több lehetőséget tartogattak, mint a D2 összeütközései (mondjuk az se kevés). Egyetlen bajom az volt vele, hogy a combat képzettséget kötelező volt a hősnél kimaxolni, különben az első, szakadár tolvaj alakulat elmetszette a level 20-as Gandalf torkát. Ebből a szempontból a D2 megbocsátóbb a mágus karakterekkel. Viszont a HOMM 4-ben is volt olyan order mage-em, aki egymaga 24 black dragonnal végzett – nagyjából feleannyi resurrection potionnek köszönhetően 🙂

    Szóval összességében nálam a HOMM4 a játékmenete, a D2 a hangulata miatt jön be.

    Kedvelik 1 személy

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s


%d blogger ezt kedveli: