Bioshock Infinite + a DLC epizódok

Official_cover_art_for_Bioshock_Infinite

Nagy lendülettel vágtam bele a Bioshock 2-be és a harmadik részbe (Bioshock Infinite) egyszerre, igazából nem voltak nagy elvárásaim mert eléggé felemás élményt nyújtott az első rész. A Kettőt rögtön (fél óra után kb) jegeltem, félretettem jó messzire mert rohadt módon filler szag áradt belőle, egyszerű rókabőrnek tűnt. Az Infinite-tel azonban egész más a helyzet. Nem vártam tőle semmit se, lehet, hogy pont ezért kaptam azt a végeredményt: amit. Na de lássunk neki az ismertetőnek, nem lövöm le a végső értékelést az elején.

Az Infinite eleje kísértetiesen hasonlít a Bioshock 1 bevezetőjéhez. Ugyanúgy egy világítótoronynál találjuk magunkat, de a főszereplő ezúttal más. Nem a néma protagonista (Jack) bőrében fogunk kalandozni: egy új szereplőt irányítunk. Booker Dewitt magándetektív egy megbízással érkezett a helyszínre: „Hozd el  a lányt és eltöröljük az adósságot”. Mindvégig ez a cél vezérli. A torony tetején beleül egy székbe és máris katapultálódik Columbiába: a városba, a felhők közé. Hamar lélegzetelállító látvány tárul elénk: lebegő házak, városrészek, szigetek amiket egy sínszerkezet (SkyLine) köt össze, ballonok, propellerek, hatalmas terek, szobrok és rengeteg vidám ember. Irreálisan idillikus, utópisztikus összképet kapunk. Egyből egy karnevál közepébe csöppenünk, de előtte át kell esnünk a keresztelésen mert csak megtisztulva léphetünk be eme erősen vallásos, magát felsőbbrendűnek képzelő társadalomba.

The_Flying_City_of_Columbia

1910 körül járunk, majdhogynem 50 évvel a Bioshock első része előtt. Columbia tehát egy város az égen. Felemelkedett Amerikából és teljesen független. Látszólag béke honol, mindenhol nyugodt, vidám, vallásos, agymosott emberek. Napsütötte az egész hely, röpködnek a kolibrik, ragyognak a tavacskák és a növények. De aztán hamar kiderül, hogy ez csak a látszat. A dolgok irányítója Commstock, a próféta, a “hős”, propagandafilmekkel magasztalja magát az egekig miközben faji felsőbbrendűséget hirdet és a kereszténységről prédikál. Az egész valahogy nem stimmel és már az elején ellenszenvessé válik ez a proféta, sejteni lehet, hogy bajok lesznek. A fehérek különleges bánásmódban részesülnek, míg a feketék és az egyéb alja nép szinte már rabszolgaként élhet..

prayers_small

Commstock állítólag a jövőbe lát (na persze) és figyelmezteti az embereket a Hamis Pásztor (False Sheperd) eljövetelére: kinek a jobb kézfején „AD” betűk láthatóak. Hatalmas plakátok jelzik ezeket a dolgokat, hogy mindenki informált legyen. A bonyodalmak akkor kezdődnek amikor az egyik utcai mulattató felfedezi Booker kezén az AD jelzést, megindul a hajtóvadászat a főszereplő ellen aki rögtön meg is szerzi a „kampót” az egyik zsernyáktól amivel a Skyline-okon közlekedhet. Hamar felülkerekedik a helyzeten és kiszabadítja az Elizabeth nevű lányt („Hozd el  a lányt és eltöröljük az adósságot” ugye), akit Commstock fogva tartott csecsemő korától egy toronyban, hogy méltó utódot csináljon belőle. Commstock tudta, hogy a Hamis Pásztor el fog jönni a lányért, ezért építtette a Songbird-öt. Ez egy óriási robotmadár ami Elizabeth „védelmére” lett programozva. A lány egyébként képes hasadékok (Tear) megnyitására különböző dimenziók között. Hogy ez miért van? Természetesen ki fog derülni, Columbia tele van sok ilyen apró Tear-rel, ezeket a lakosok nem tudják mire vélni: ám kiderül, hogy ezek mind a Lutece ikrek által végzett kvantumfizikai kísérleteknek a mellékhatásai (jövőbelátás hogyne). Ők tették lehetővé Columbia égbe emelését és a hasadékok megnyitását, amiken át Commstock és az ikrek erőszeretettel közlekedtek és kavarták/keresztezték a történések szálait. Milyen történések? Hú lesz itt minden, nehéz spoiler mentesen írni róla: polgárháború, kipusztult jövőkép, New York lángokban, harc az indiánok ellen, szerencsejáték, ivászat, csecsemő, gyerekrablás, gyilkosság, sterilizálás, keresztelés. Az egésznek a lényege, hogy VÉGTELEN számú párhuzamos  dimenziók léteznek, minden egyes döntésnél újabb és újabb tucat, módosult világ jön létre! És ha valaki ezeken át tud közlekedni és bekavarni akkor nagyon könnyedén ott gebasz lesz!

Bioshock_infinite_lutece_twins

Az egész egy végtelen körforgás (innen a cím, hogy Infinite) és csak egyféleképpen lehet a körforgást megállítani, végleg elintézni Commstock-ot és megakadályozni egy sötét jövőképet! Na de mitől olyan különleges ez a lány? Miért ő képes egyedül a Tear-ek kezelésére? Milyen adósságról van szó? Mit jelent az AD jelzés? Kicsodák az ikrek? Mindenre választ kapunk szép sorjában, csak fel kell fogni és átgondolni a sztorit. Vagy átbeszélni olyanokkal akik szintén végigjátszották és értelmes emberek.. mert tényleg nem semmi ahogy össze lett rakva ez a játék. És innentől már megpróbálok szubjektívebb lenni meg kicsit a játékmenetről is írni..😀

356963

Na jó! Még egy picit belemásznék a sztoriba, aztán áttérünk a gamplayre, de mondjuk már így is elég spoileres lett a bejegyzés. Igyekszem nem lelőni a dolgokat. A világítótorony után a második dolog ami kísértetiesen emlékeztetni fog minket a Bioshock 1-re: a vigorok. Ezek ilyen „varázsitalok” amiket egy Jeremiah Fink nevű milliárdos, befolyásos emberke készíttet a rabszolgáival.  A vigorok ugyanúgy működnek mint a BS1-ben a plasmidok. Na de honnan a fenéből szedte ezeket Fink? Honnan az alapanyag? Azt elárulom, hogy az Infinite alapjátéka erre nem fog választ adni.😀

bioshock-infinite-elizabeth

Szóval a gameplayről: sok mindenben megegyezik az első résszel. Váltogatnunk kell a fegyverek és a varázslatok között. Szerencsére itt nincs lekorlátozva, hogy mennyi varázslat lehet nálunk, sorban kapjuk őket és egy külön menüben mindig kiválaszthatjuk, bármikor, tetszés szerint, hogy melyiket használjuk. A fegyvereknél viszont, sajnos behozták a modern… hű de valóságos megoldást, hogy csak kettőt bír el a főszereplő, így állandóan el kell dobni, újra felvenni éppen azt amelyikhez van töltényünk. A varázslatok kissé más jellegűek mint az első részben: megszállás (rövid időre melléd állít egy ellenfelet), Devil’s Kiss (napalm/gránát szerűség), Bronco akármi (ellenfelek lebegtetése), charge (nekirohanás), Murder of Crows (gyilkos madarak) stb…  Ami konkrétan ugyanaz az a Shock Jockey, megegyezik a BS1-es elektromos plasmiddal és ez az egyik leghatásosabb. Fegyverekből rengeteg fajta lesz, igazából nem tudom minek ennyi amikor úgy is csak kettőt használhatsz. Én pl a Hand Cannon-t (hatlövetű, kurvaerős pisztoly) használtam a Shotgun mellett és emellé a Murder of Crows-t, ami tehetetlenné tesz egy tömegnyi ellenfelet. Na jó, az elektromosságot is sokszor használtam mert a gépezetekre nem hatnak a madarak.

bioshock-infinite-pc-1364209110-079

A legnagyobb játékmenetbeli eltérés az 1-hez képest: Elizabeth. Ahogy megmentjük, onnantól kezdve szinte végigkísér minket a játékon és nagyon hasznos társnak minősül. Ha haldoklunk megdob minket gyógyszerrel, ha kifogyóban a mana (salt, só) akkor is besegít. De olykor, olykor talán nekünk pénzérméket..és ez még semmi: a Tear-eket megnyitva képes más dimenziókból áthozni, megidézni hasznos tereptárgyakat: Gun Turret-ek, Robot George Washingtonok, Fedezékek, Kampók, fegyverek stb. Ezeket érdemes kihasználni, de vigyázat egyszerre csak egy Tear nyitható meg. Szóval Elizabeth: cool. Nagyon feldobja az egészet nem csak játékmenetbeli hasznossága miatt, egész jelenléte sokat dob a játékélményen.

bioshock-infinite-gameplay-poster

A Bioshock Infinite-ben van egypár fordulat, főleg a befejezése. Akkora egy mindfuck lesz, hogy le fogtok esni a székről.. És bizony elárulom nektek, hogy az egész a sztorija és a művészi látványvilága miatt éri meg a pénzét, nem is a gyilkolászás/lövöldözés miatt. Akinek az agya csak a hentelést képes befogadni az jobb lesz ha másik játékot próbál ki, mert lehet, hogy nagyon elégedetlen lesz a végén. Igazából SEMMI nem úgy fog történni ahogy azt a játékos várja és ez benne a legjobb! Nem ám mint a Dishonored-ban, hogy már az első óra után sejted, hogy mi lesz a végén a fordulat. Szóval az agyatlan/hentelésért játszó gamer szerintem nem fogja tudni összerakni a dolgokat.. és tudom, hogy vannak ilyenek akik azt várják, hogy hős Booker letépi Commstock fejét és beleszarik a nyakába majd elviszi magával a csajt és boldogan élnek míg meg nem halnak. Ezt felejtsétek el, koránt sem ilyen egyszerű a dolog: komoly, szövevényes, sci-firől van szó: wibbly-wobbley-timey-wimey ahogy David Tennant mondaná.. És ezt tényleg érdemes lenne megfilmesíteni!

Bioshock-Infinite-3

Értékelés: 4/5-öt adtam meg rá a backloggeryn. Azért nem voltam hajlandó az 5/5-re mert szerintem ehhez a sztorihoz nem a „megyek előre és követem a nyilat, közben lövök-lövök-lövök” gameplay a legmegfelelőbb. Valamiféle kalandjátékban kellett volna megcsinálni akkor lett volna csak überfasza.

Bioshock-Infinite-screenshot-Elizabeth-and-Songbird

A DLC epizódok

Nem éreztétek kereknek, teljes egésznek a történetet? Nem volt elég a befejezés? Akkor töltsétek le a két epizódos Burial at Sea DLC-t: garantálom nektek, hogy még több mindfuckban lesz részetek. Az első epizód visszakalauzol minket a BS1-ből ismert Rapture-be és egy itteni Elizabeth bekopog az itt élő Booker detektívhez, hogy segítsen neki megkeresni egy Sally nevű lányt. Nagyon rövid az egész és játékmenetben is megegyezik az Infinittel és igazából szinte semmire nem kapunk választ, az egész valahogy egy nagy csalódás (adtam rá 2/5-öt).

Burial-at-Sea-pt-1-Big-Daddy-Boss

Az Episode 2 viszont már más tészta! Az elején magasabb szintre emelik az Infinite-féle művészi megjelenítést: ahogy a túlságosan is idillikus párizsi hangulat átvált sötét, fekete-fehér, viharos, kísérteties látványba az valami kegyetlen jó lett. Egyetlen színt látunk: a piros lufit aminek a nyomába ered Elizabeth majd magához tér és az Episode 1 végén történt eseményeknél találja magát. Booker már nincs, a lányt irányítjuk és a játék innentől kezdve szinte lehetetlenné teszi a gyilkolást, kötelező lesz lopakodni! Már ha végig akarjuk játszani.

BIDLC2-1-4

A zárfeltörésekhez, robot turretek kiiktatásához is külön minigame lett fejlesztve. Na ez a fajta játékmenet már sokkal jobban illik a sztorihoz, szerintem. Ráadásul olyan izgalmasan lettek elénk tárva a történések, hogy körmöt rágva fogjátok végigjátszani, végignézni a rengeteg összefüggést! Mert bizony itt minden kiderül és minden, mindennel összefügg! Ehhez a DLC-hez kötelező a Bioshock 1 eseményeinek ismerete is. Mert annak az eleje, az Episode 2-nek a vége és amit ott nem magyaráztak el: azt itt megismerhetjük. Olyannyira összekötötték a két játék sztoriját, hogy még jobban igaz lett rá az Infinite szó. Szóval végszónak azt mondom, hogy ha valaki teljes képet akar az egész sorozatról akkor mindenképpen játssza végig a DLC-ket is, kizárólag a BS1 és BS3 után. Azért értékeltem egyébként az Episode 2-őt 4/5 mert túl rövid. Habár a lopakodós játékmenet és sztori maximálisan fasza lett.

U.i.: és most mentem folytatom a Duke Nukem Forever DLC-jét. Damn you Proton! You are supposed to be dead..

Címkék: , , , , , , , , , , , , , ,

2 hozzászólás to “Bioshock Infinite + a DLC epizódok”

  1. Péter Says:

    Anno akartam róla én is cikkezni, de egy félresikerült mappatörlés miatt elszállt az összes kimentett kép, és a félig kész kritika is. A játék pedig akkor már nem volt fenn, és az installerét is letöröltem. Szóval ez akkor “így járt” sajnos.

    Magát a játékot illetően, egyetértek veled. Egyértelműen ez lett a trilógia legjobb része, bár az elején kicsit furcsálltam, hogy steampunk irányba vitték el az egészet, de ez az egész felhő város dolog nekem alapból jobban feküdt. =)

    A story jól össze van rakva, a karakterek is érdekesek a maguk módján. De a legfőbb erénye szerintem mégis az, hogy van egy baromi erős kritika, szimbolizmus, az egész mögött, aminek valódi mélysége van, elgondolkodtató. Különösen az tetszett, ahogy az idilliből minden szépen, folyamatosan ment át bizarrba, apokaliptikusba.

    Hasonló élményt utoljára talán a System Shock 2 nyújtott.

    Kedvelés

    • Wagner Says:

      Szopás. Én még nem jártam úgy, hogy eltüntettem volna félkész kritikát :O Viszont örültem neki mikor befejeztem a DLC 2-őt mer megszabadulhattam végre 40 gigától xD

      A BS1-ben is volt azért steampunk feeling, főleg a fegyverek fejlesztett dizájnját nézve.

      A krkitika/szimbolizmus dolgot szerintem fölösleges kiemelni, hiszen már millió helyen olvashattunk, láthattunk hasonlót. Egyszerű disztópia volt szerintem. Az idill folyamatos leépítését marha jól megoldották, nem egyszer esett le az állam. Különösen az a hatásvadász jelenet volt durva amikor “elvette” a kampót a zsernyáktól hirtelen. Na meg a polgárháborúba átlépés. Na meg a kórházas rész íííííííí…..

      Kedvelés

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s


%d blogger ezt kedveli: