Fire Emblem: Awakening

PS_3DS_FireEmblemAwakening_enGB

A több mint 20 éve sikeresen futó, taktikai szerepjáték legújabb részéről van szó, mely egyébként a tizennegyedik darabja a szériának. Jól tartja magát: próbálja megőrizni a jól bevált formulát miközben apró újításokat csempésznek a készítők a bográcsba. De persze csak módjával, hogy ne nagyon térjünk el a megszokottaktól. Lássuk csak milyen is az Awakening, mennyiben hasonló és mennyiben más a korábbi részekhez képest és mennyire állja meg a helyét a jelenlegi piacon.

Fire-Emblem-Awakening_1

Mindjárt az elején választhatunk nehézségi szintet: a hard iszonyat durva, a normalt tudom ajánlani, de azt is a tapasztaltabbaknak. Továbbá Classic és Casual opciókat is találunk: a classic  tartalmazza a permadeath nevezetű csodát ami visszaköszön a régi részekből. A Casualt nem ajánlom mert sokkal izgalmasabb ha a karaktereid elvesztése végleges, így jobban oda kell figyelni, hogy ne kövess el hibákat egy-egy pálya kitaktikázása során. Az opciók beállítása után összerakhatjuk a karakterünk, avatárunk kinézetét, ami a legerősebb egység lesz a játék végére. Ízlésünk szerint állítgathatunk rajta és ezután beledobnak minket az események kellős közepébe: indulhat a sztori.

2417252-fire_emblem_awakening_4

Egy mezőn talál ránk a Shepherds nevű alakulat és lássatok csodát: amnéziás az avatárunk. Ez eddig nekem totál ugyanaz mint a Fire Emblem 7-ben.. Na mind1. A Shepherd-ek a köznépet védik a banditáktól és emiatt hamar csatában találjuk magunkat: majd kiderül, hogy TE VAGY az egyetlen aki taktikusként funkcionál a csapatban (WHAT…?), aki látja, hogy mennyit léphet az ellenfél, kit hogyan kell írányítani stb, stb, stb… ÉS mindjárt be is vesznek a csapatba mint elengedhetetlen tartozék. Csak azt tudnám, hogy akkor eddig hogyan harcoltak NÉLKÜLED. Mindegy, ugorjunk: némi bandita leverés után kiderül, hogy a Shepherd-ek valójában Ylisse Királyság legjobb lovagjai és miután te is csapattag vagy nemsokára háborúban találod magad a szomszédos Plegia hordáival és komikusan gonosz vezetőivel. Mindeközben fel-fel bukkannak ilyen démonszerű lényeg (a Risen) és még egy apokaliptikus jövőből érkezett kardforgató is olykor megjelenik, hogy megmentse főszereplőinket. Tehát mi a cél? Megnyerni a háborút, előszedni a háttérben bujkáló, valódi gonosztevőket, kideríteni az avatárunk kilétét és megakadályozni a világ pusztulását, a sötét kép eljövetelét: ahonnan Marth, a rejtélyes kardforgató érkezett.

fireemblemawakening_preview_1

Szerintem hagyjuk a sztorit egyelőre, jobban nem szándékoznék belemászni mert szokás szerint megint többet elárultam mint kellett volna. Boncolgassuk a gameplayt egy kicsit. Adott egy szabadon bejárható világtérkép a Sacred Stones-ban látottakhoz hasonlóan. Tehát a fejezetek között bőven van időnk felkészülni, vásárolni és tápolni is, valamint mellékfeladatokat elvállalni. Ez megint megkönnyíti a játék menetét mert a hagyományos Fire Emblem-ben nincs mászkálási, “felkészülési” lehetőség, tehát a régebbi epizódok sokkal keményebbek ilyen téren. A térképen válasszunk ki egy pályát, fejezetet és a kellő mennyiségű dialógus, sztorizgatás után indulhat a kötelező harc. Maradt a szokásos grid-based, taktikázós, lépkedős harcrendszer. Minden egységnél megvan, hogy hány “kockát” léphet, milyen fegyvereket használhat és, hogy kit mi ellen érdemes bevetni. Ez az egész játéktér egyébként felülnézetben látható, ám amikor az ellenfél közelébe érünk és kiadjuk a “támadás” parancsot olyankor átvált a kamera háromdés harcba és végignézhetjük, hogy mi történik, mi a végeredménye az utasításunknak.

2417251-fire_emblem_awakening_3

Alapszabály, hogy a kard üti a baltát, a balta üti a lándzsát és a lándzsa üti a kardot. Ez az úgynevezett kö-papír-olló rendszer. Egyes karakterek eleinte csak baltát használhatnak, ám a lovagok lándzsát és kardot is tudnak forgatni. De szerezhetünk alapszabályt felborító fegyvereket: például sárkányokra halálos wyrmslayert vagy a lovasok ellen kifejlesztett cuccot, vagy a páncéltörő kalapácsot. Na meg persze itt vannak a jól bevált íjászok, akiknek nyila halálos mindenfajta repülő egységre. Vagy a kedvenceim a varázslók akik elsősorban páncélos egységek kiiktatására a legjobbak. De persze rengetegféle mágia fellelhető és mindnek megvan a specialitása (tűz, szél, villám, sötétség, fény, gyógyítás, teleportálás). Az íjászok és varázslók előnye, hogy messziről is tudnak támadást indítani: ilyenkor közelharci egység ellen megússzák a visszatámadást. Ezek az alapok és ezek amik az eddigi részekben is szerepeltek, lehetne még órákig rizsázni a csata mechanikáról, de nézzük meg, hogy miket újítottak a készítők.

gaming-fire-emblem-awakening-5

Az újfajta support rendszerről van szó. Ha bizonyos szereplők sok időt töltenek egymás mellett akkor kapcsolatuk egyre szorosabb lesz. Kapnak mindenféle búnuszokat: megvédik egymást ha kell, beugranak segíteni a támadásban. Ha már elég sokat harcoltak egymás mellett akkor a pályák között elérhető lesz számukra a Support Conversation funkció: ahol még szorosabbra fűzhető a szereplők közti viszony, olyannyira, hogy az házassághoz vezethet. Egyébként a Fire Emblem: Awakening-ben nem muszáj egymagában vinni a harcosainkat: itt már össze is állhatnak ideiglenesen, tehát ketten foglalnak egy “kockát” (Team-Up funkció): mondanom sem kell, hogy ez mennyivel előnyösebb mint a magányos harcolás. Gyorsabban erősödik köztük a kötelék és mindketten támadnak ugyanarra az ellenfélre egy időben. Rajtad áll, hogy kit kivel párosítasz! Ezen aztán törheti az ember a fejét. A lehetőségek és a kapcsolatok száma gyakorlatilag végtelen, újrajátszás szempontjából is nagyon jó. Sőt elárulom, hogy ha a pároknál előhozod a házasságot akkor megnyílik a gyereküknek a pályája. Bezony! Minden általunk összerakott párnak a jövőben gyereke lesz, akik ellátogatnak a múltba és ezeknek mind fellehető az opcionális pályája a térképen. Érdemes őket megcsinálni hiszen a gyerekek öröklik a szüleik képességeit és ezáltal elég különlegesek karakterek lesznek.

fireemblem3ds29

A kasztokról is essen pár szó, szokás szerint adottak az alap foglakozású karakterek (íjász, tűz mágus, tolvaj stb), ezeket később a megfelelő tárgyak segítségével felfejleszthetjük sokkal erősebb kasztokká: archer – – > sniper, tűz mágus – – > sage és így tovább és így tovább. Egyébként minden kasztnak vannak sajátos passzív képességei, jahm és ezúttal kasztot is válthatunk a Seal tárgyak segítségével. Tehát például egy pegasus knight-ból csinálhatunk egy varázslót, vagy egy akármi mást, éppen amihez kedvünk van.

Na akkor itt az ideje összegezni a dolgokat!

fire_emblem_awakening_49

Történet:

Szokásos amnéziás történet, országok közötti harcokról, rivalizálásról, politikáról, háttérben bujkáló sötét erőkről. Nem a legizgalmasabb meg kell, hogy mondjam. Sokszor láttunk már ilyet. Ráadásul közel sincs olyan jól előadva, felvezetve mint mondjuk a Wii-s résznél. Megmondom nektek, hogy a Radiant Dawn narrációja, több szálon futó sztorija, SOKKAL izgalmasabb, epikusabb mint a 3DS-es rész történetmondása. Még szerencse, hogy ad hozzá valami plusszt a support conversation: így könnyen megkedvelheted a szereplőket és hamar kedvencekre találsz benne. Hiszen mindnek külön személyisége van. Ez az ami feldobja a kissé lapos, központi történetet.

Játékmenet:

A harc hozza ugyanazt a stílust és szabályzatot mint a korábbi részek és ad hozzá nagyon jó kis újításokat. A térképen való mászkálás, valamint a Team-Up rendszer feldobja a játékot ám mintha csökkentene a kihíváson is. Persze lehet mondani ott a Hard mód, az viszont számomra nagyon izzasztó lett.. A harcoknál is voltak problémáim: például sokszor nem éreztem, hogy most mekkora epic csatában veszünk részt. A pályák szerkezete mintha sokkal egyhangúbbá sikeredett volna mint a korábbi FE játékokban. A főellenség pályája is csalódás volt, csak simán rohanjunk előre és piff-puff megnyerted. Sőt úgy emlékszem a helyszínek sem voltak valami változatosak.

Fire_Emblem_Awakening_Screenshot_3DS_08

Tálalás:

A grafikával, zenével és a hangokkal semmi gond nincs. Elég pofás lett a megjelenés. Ráadásul valami újfajta Super Deformed stílust találtak ki a dizájnerek ahol össze van nyomorítva a figurák lábfeje. 😀 Érdekes na.. A modellek jól néznek ki, a csata animációk nagyon látványosak és a cgi bejátszásokkal sincsen gond. Ám közel sincs annyiféle critical-hit animáció mint a GBA-s részeknél, szóval ilyen téren, bizonyos szempontokból szerintem megint csak alulmarad ez a rész. A felülnézetes, taktikázós felületre lehet mondani, hogy kissé oldschool lett, a 2d sprite-okkal telerakva, de ez pl engem nem zavart, legalább hozza a régi FE feelinget. A háromdét egyébként jól kezeli a játék, kihasználja rendesen. Nem úgy mint a Senran Kagura ahol csak a bejátszásoknál élt a 3D funkció.

Szavatosság:

Szerintem ez gyakorlatilag végtelen. Normálon röpke 20 óra alatt végigjátszható. Ám ha minden support conversationt, beszélgetést meg akarsz nyitni akkor ez a játékidő háromszorosát is jelentheti. Sőt ha HARD-on játszol akkor még hosszabb lesz az egész. Minden mellékküldetés és DLC pálya megcsinálása pedig mondanom sem kell mennyivel növeli a játékidőt. Újrajátszhatóság szempontjából nagyon jól szerepel az Awakening.

original

Végszó:

Nagyon jó, mély, taktikai játékról van szó. Eddig úgy néz ki, hogy ez az IGAZI SRPG a 3DS konzolra. Mivelhogy sokkal jobb minden szempontból mint a Project X Zone, ám de a tökéletességtől elég messze áll. Ajánlani tudom minden 3DS tulajdonosnak akik szeretik a taktikázós RPG-ket, de akkora élményre ne számítsanak mint a Wii-s Radiant Dawn. Mert storytelling-ben, pálya dizájnban és feelingben sem éri utol azt.

Backloggerys értékelés  4/5

Címkék: , , , , , , , , ,

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s


%d blogger ezt kedveli: